Er circuleren nogal wat mythes over wat werkt of niet, of wat beter werkt. Zo is er het hardnekkige idee dat mensen meer leren door te doen of action learning dan door te observeren of na te denken. Het is empirisch bewezen dat dit fout is. Eén voorbeeld van een experiment is dat van Stull & Mayer (2007) waaruit bleek dat studenten die zelf grafische voorstellingen (schematisch overzicht, soms samenvattend) bij de tekst moesten ontwerpen het op een aantal vlakken evengoed en zelfs slechter deden op testen dan de studenten uit de groep die bij de tekst grafieken kregen die de auteurs zelf hadden gemaakt:
Daarom volgend beperkt overzicht van de diverse effectieve methoden:
Hoed u voor trainers die “alles uit de groep” laten komen, want groepen vertellen vooral hun overtuigingen en anecdotische overtuigingen, en wetenschappelijk onderzoek heeft herhaaldelijk aangetoond hoezeer mensen het bij het foute eind kunnen hebben. Een trainer dient zelf over wetenschappelijk onderbouwde kennis te beschikken en het behoort ook tot zijn taken om deze kennis over te dragen aan de deelnemers, net zoals in het reguliere onderwijs. Vraag aanbieders niet hoe ze een opleiding aantrekkelijker en “sexy” kunnen maken, maar hoe degelijk en bewezen hun aanpak is.
Inzake leiderschapstrainingen vindt u hierna een uittreksel uit het boek “Rond Leiderschap” van Patrick Vermeren (met dank aan uitgeverij Academia Press):
Voor communicatieve vaardigheden bestaan heel wat opleidingen. Er zijn twee wetenschappelijke domeinen die interactie of communicatie tussen mensen bestuderen.
Eén ervan is vrij ontoegankelijk en weinig praktisch: de conversatieanalyse.
Een tweede domein is het onderzoeksdomein van het interpersoonlijk circumplex (er wordt vaak naar gerefereerd als de roos van Leary). U vindt betrouwbare informatie over het interpersoonlijk circumplex op volgende plaatsen:
website: http://www.vcu.edu/sitar/
website: www.behaviortestplatform.com (handleiding NIAS)
boek: Circumplex Models of Personality and Emotions (Plutchick & Conte - uitgegeven door American Psychological Association)
boek: Rond Leiderschap. De brug tussen wetenschap en praktijk (Patrick Vermeren - uitgegeven door Academia Press)
Hiervoor is eventueel een groepstraining, maar meer nog een indivuele coaching of individuele therapie geschikt.
Op basis van een studie van Chambless & Ollendick (2001) bevelen wij aan dat u op zoek gaat naar een coach of therapeut die zogenaamd protocollair werkt volgens de principes van de cognitieve gedragstherapie. Daarbij volgt de behandelaar een protocol waarvan bewezen is dat het in de meeste gevallen het meest effectief is. De coach of therapeut zal daarbij volledige transparantie verschaffen over de gevolgde methode.
Vermijd coaches of therapeuten die zogenaamd ‘eclectisch’ werken, wat vrij vertaald zoveel betekent als dat men kijkt wat er zogenaamd het beste past (bij de coach en therapeut of bij de gecoachte persoon, alhoewel men steeds zal beweren dat het bij de gecoachte persoon moet passen). Besef dat wanneer u kiest voor een onbewezen aanpak zoals regressietherapie, NLP, hypnotherapie, narratieve therapie, transactionele therapie of coaching, psychodynamische therapie of coaching, gestalttheraie, existentionele coaching en psychoanalyse… u n gok neemt waarbij uw psychische gezondheid mogelijk in het gedrang komt (Huub Buijssen, 2010)
Voor deze problematiek of uitdaging zijn er grosso modo twee mogelijkheden:
Hiervoor is een vaardigheidstraining of een individuele coaching geschikt, alnaargelang het budget dat u er kan aan besteden.
Een algemeen interactiemodel vindt men terug in het interpersoonlijk circumplex (zie hoger). Verder werd onderzoek gepubliceerd naar de impact van directieve/controlerende taal (bvb. “je moet”) en ondersteunende taal (“je zou kunnen”). Ook over conflicten en conflictoplossende vaardigheden bestaan wetenschappelijke publicaties.
Wanneer u voor de eerste keer zal spreken voor een publiek, is de kans groot dat u een lichte tot redelijk sterke vorm van angst ondervindt.
De angst kan als oorzaak hebben dat u de materie nog niet goed genoeg beheerst, dat u vreest dat er zich allerlei onprettige situaties zullen voordoen, maar ook het loutere feit dat er vele ogen op u gericht zijn. De gedragsbiologie verklaart dit omwille van het feit dat vele ogen die op ons gericht zijn bijna automatisch schaamte oproepen - vermoedelijk een overblijfsel van sociale correctiemechanismen (als men iemand aankeek met velen, had men wellicht iets fout gedaan).
U kan die angst vermoedelijk verminderen door een degelijke opleiding in spreken voor publiek te volgen. Uiteraard is daarom groepstraining aangewezen. Als na de groepstraining en meerdere presentaties/toespraken in publiek de angst niet afneemt, is wellicht een aanpak waarbij u uw angst leert overwinnen (met blootstellingstechnieken) aangewezen.
In dit geval is een “gewone” training niet aangewezen. Ga op zoek naar een trainer die bekend is met de protocollaire behandeling van angst door middel van cognitieve gedragstherapie. Hij/zij zal met u een geleidelijke aanpak van blootstelling opstellen. Zie voor meer info bij “communicatievaardigheden: ik voel mij in bepaalde situaties geremd (ik wil assertiever worden)”.
In dit geval is een “gewone” training niet aangewezen. Ga bij sterke angst op zoek naar een psychotherapeut (!) die bekend is met de protocollaire behandeling van angst door middel van cognitieve gedragstherapie. Hij/zij zal met u een geleidelijke aanpak van blootstelling opstellen. Zie voor meer info bij “communicatievaardigheden: ik voel mij in bepaalde situaties geremd (ik wil assertiever worden)”. Ook uw huisarts kan u mogelijks doorverwijzen.
Hier vindt u verschillende aanpakken om uw management- of leidinggevende vaardigheden te verhogen.
Zorg ervoor dat u allereerst uw weg vindt in het oerwoud van leiderschapsmodellen. Beperk u tot de wetenschappelijke bevindingen inzake Leiderschap.
Wij adviseren u om op zoek te gaan naar trainingen die de BMT-aanpak gebruiken. Vraag hiernaar bij de aanbieder. U vindt meer details over BMT of Behavior Modeling Training onder de rubriek “bewezen methodes”.